Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wymiana oleju w manualnej skrzynie biegów M32
#1
Chce się zabrać za wymiane oleju w Zafirze B, olej mam Fuchs Titan Sintofluid 75W80 3L
Tylko jak sie dokładnie za to zabrać, wiem że trzeba wyjąć akumulator i podstawe żeby dostać sie do korka wlewowego
natomiast gdzie znajduje sie korek spustowy i kontrolny?.
Rozumiem że odkręcamy korek wlewowy i spustowy zeby się pozbyć starego oleju, gdy już wszystko spłynie zakręcamy korek spustowy
i odkręcamy korek kontrolny, nowy olej wlewamy górą do momentu aż zacznie wylatywać olej przez otwór kontrolny i wtedy zakręcamy dwa korki i po robocie? Jeżeli się myle w czymś to poprosze o wyjaśnienie.
Pozdrowienia dla wszystkich w BCS

http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&e...5608,d.ZWU
Odpowiedz
#2
Witam

Przepraszam za tak późną odpowiedź. Mieliśmy problemy techniczne z forum.

Pod linkiem http://www.skrzynie.com.pl/skrzynie-biegow-opel.html stworzyliśmy małe kompendium wiedzy, dotyczące manualnych skrzyń biegów montowanych w samochodach marki Opel.
Opis skrzyni biegów M32 jest dostępny tu: http://www.skrzynie.com.pl/skrzynie-bieg...p-m32.html.
Jest tam pokazane m.in umiejscowienie korków: wlewowego, spustowego i kontrolnego.
Do skrzyni przy wymianie oleju należy wlać 2,2 litra oleju.
Zawsze i wszędzie możesz wszystko!
Odpowiedz
#3
Wielkie dzięki za linki Kuba_BSC szukałem tegoSmile
Odpowiedz
#4
profesjonalnie wytłuamczone, jestem pod wrażeniem. przymierzam się do zakupu Opla z tą skrzynią biegów (M32), stąd odwiedziłam watek.
Odpowiedz
#5
Dzięki za to kompendium, mi też się bardzo przydało. Dobra robota!
Odpowiedz
#6
Przyznam, że nigdy nie wymieniałem oleju w skrzyni biegów. Moje auto ma 17 lat. Myślicie, że jest potrzeba wymiany jeżeli skrzynia chodzi bez zarzutu?
Odpowiedz
#7
A nie lepiej iść do mechanika?
Odpowiedz
#8
stefano2015 napisał(a):Przyznam, że nigdy nie wymieniałem oleju w skrzyni biegów. Moje auto ma 17 lat. Myślicie, że jest potrzeba wymiany jeżeli skrzynia chodzi bez zarzutu?

Czy wymieniać olej w skrzyni biegów ?
To pytanie często pada w mailach do nas, a także przewija się na różnych forach tematycznych.

Są dwie szkoły które uczą podejścia do tego tematu:
– jedna twierdzi, że olej w skrzyni biegów jest dożywotni;
– druga, że perpetuum mobile nie istnieje i olej się zużywa.

CO WYBRAĆ ? / pyta kierowca, który wie gdzie wlać paliwo i zdaje sobie sprawę, że jest olej silniku … no i ten to trzeba wymieniać.

Odpowiedź wbrew pozorom jest prosta i jednoznaczna – olej przekładniowy należy zmieniać.
Przeciwnicy tej odpowiedzi powiedzą:
1. W książce serwisowej pisze : “Nie wymieniać przez cały okres eksploatacji pojazdu”…
2. W serwisie mówią że oleju sie nie wymienia …
3. Mam Golfa III, który zrobił 500tkm i skrzynia biegów śmiga wspaniale…

No cóż, argumenty mocne. Rozłóżmy je zatem na czynniki:

1. Faktycznie w wielu instrukcjach obsługi pisze, żeby oleju nie wymieniać. Ma tak Opel, ma BMW, ma też grupa Volkswagena i pewnie kilka innych marek. W zapisie pojawia się taki znamienny zwrot - przez cały okres eksploatacji auta.

Co to jest okres eksploatacji?
[Dygresja] Wiem, Polak potrafi i dociągamy żywot wielu aut do czasu w którym mozna zmienić tablice na “zabytkowe”, ale producenci nie są tak optymistyczni wobec aut, które produkują.
Okres eksploatacji to czas, który producent widzi swoje auta na drodze, a potem na złomowisku. Najczęściej to okolice 7 lat.
Pierwszy newralgiczny okres to gwarancja, potem sam fundujesz sobie naprawy, a po 7 latach jeździsz na własne ryzyko Wink
Okres eksploatacji to taki bezpieczny czas dla producenta auta, w którym na początku żywota danego modelu można poznać wszystkie choroby i im zaradzić. Olej w skrzyni biegów w okresie eksploatacji spokojnie da radę w większości skrzyń biegów (są oczywiście wyjątki). Po tym czasie w zasadzie producent auta nie ma potrzeby i interesu w tym, żeby monitorować usterki związane z uszkodzeniami skrzyń biegów, których przyczyną był olej przekładniowy.
Jeśli konstrukcja skrzyni nie jest awaryjna i zastosowano dobry olej to spokojnie olej przeżyje w skrzyni “okres eksploatacji”. Ci którzy trafili na wadliwe modele przekładni lub słaby olej niech psioczą i naprawiają Wink
Po przydługim wstępie do uzasadnienia, czas na informacje zasadnicze.
Olej w skrzyni biegów pracuje i z każdą chwilą pracy zużywa się. Trochę inaczej to wygląda w skrzyni biegów, a inaczej w silniku, ale oba oleje w czasie pracy ulegają ciągłej degradacji. W silniku wymieniasz olej? 95% kierowców tak, inna jeszcze o tym nie wie.
Nigdy się nie zastanawiałeś, że w skrzyni biegów olej też dostaje niezły wycisk ? Oczywiście silnik to temperatura, spaliny i sporo innych niekorzystnych czynników, dlatego co 10/15/20 tyś. km trzeba go zmienić. W skrzyni działają troche inne czynniki, które nie są tak drastyczne jak w silniku, ale z każdym kilometrem olej w Twojej skrzyni traci swoje pierwotne właściwości.

Czy wiesz, że w skrzyni olej miesza się z wodą? Para wodna która dostaje się do skrzyni biegów z powietrza, skrapla się pod wpływem różnicy temperatur i olej ja pochłania.
Mimo, iż w skrzyni biegów nie występują dość wysokie temperatury, bo nie ma procesu spalania to w czasie pracy skrzynia mimo wszystko nagrzewa się. Najwięcej temperatury wydziela się pod wpływem tarcia. Łożyska i powierzchnie styku zębów przekładni wytwarzają spore ilości ciepła, które musi przejąć olej w Twojej skrzyni. Może nie jest to temperatura smażenia frytek, ale po100 tyś. km olej przekładniowy chłodząc te elementy może się czuć jak olej po ostrym smażeniu.
Do tego dochodzi to co skrzynie biegów „lubią” najbardziej – opiłki metalu. Pocierające się powierzchnie zawsze się zużywają. W skrzyni biegów takich pocierających się powierzchni jest sporo, dlatego drobinki metalu zawsze się wytworzą. Pływając w oleju działają jak papier ścierny na wszystkie powierzchnie. I kółko się zamyka – im więcej opiłków tym bardziej zużywają się powierzchnie, które trą o siebie i wytwarzaja wiecej opiłków.
Zawsze i wszędzie możesz wszystko!
Odpowiedz
#9
Dzięki. Przydały mi się te informacji podczas pracy.
Pozdrawiam
Odpowiedz
#10
Również bardzo dziękuję za instrukcję, przydała się. Jednak da się zaoszczędzić na mechaniku. Pozdrawiam.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości