Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olej do skrzyni JEM
#1
Czy olej Fuchs Sintofluid 75w80 można zastosować do skrzyni JEM (01X) ? Ori olej idzie tam G052532A2
Odpowiedz
#2
Skrzynia o symbolu JEM była montowana w w latach 2006-2009. Wtedy jeszcze VAG nie miał w swojej ofercie oleju G052532A2. Olej ten pojawił się w ofercie koncernu VAG ok 2012 roku.
Za czasów produkcji Pana auta do skrzyni dedykowanym olejem był olej G052911A2 w ilości 3 litrów http://www.skrzynie.com.pl/vw-g-052911-a2.html
Czemu koncern VAG wypuścił nowy olej do tych skrzyń?? Tego nie wiem, ale na pewno nie było to podyktowane zła pracą starszego oleju w tej skrzyni, ponieważ te skrzynie są praktycznie bezawaryjne.
Być może jest to zabieg marketingowy, ponieważ olej G052911A2 dalej jest w ofercie w serwisach.

Reasumując może Pan śmiało zakupić olej Fuchs Sintofluid 75W80, spełnia on normy oleju G052911A2 i ma rekomendacje koncernu VAG do zastosowania w Pana skrzyni biegów.
Zawsze i wszędzie możesz wszystko!
Odpowiedz
#3
OKI, dziękuję za wyczerpujące info.
Ale chciałbym jeszcze podyskutować Wink

Według charakterystyki z VW:
G052532A2 (taki podaje ETKA olej do skrzyni JEM,HCF,HCK) ma takie parametry:
Gęstość : 0,87 g/cm3 w 15 °C
Lepkość kinematyczna : 40 mm2/s w 40 °C
Lepkość kinematyczna : 8 mm2/s w 100 °C
Temperatura zapłonu : 210 °C
G052911A2 (dla skrzyni GBA (w tym FPN,FRL,FRG,GAZ,GEA,HES,FRF)Lepkość kinematyczna 77,4 mm2/s w temp. 40°C
Lepkość kinematyczna 14,5 mm2/s w temp. 100°C
Temperatura zapłonu >230°C
Dla tego 1 (532) idealnym zamiennikiem wydaje się być Castrol Syntrans V FE 75W-80, później Fuchs TITAN SINTOFLUID 75W80
Dla drugiego (911) Castrol TAF-X 75W90

Wymieniam akurat skrzynię GBA na JEM, i tak jak Pan piszę raczej zdecyduje się na Fuchs'a TITAN SINTOFLUID 75W80.

Czyli, skrzynie JEM, HCF, HCK są mniej awaryjne względem GBA ? Bo moją dopadł standardowy problem huczenia, zapewne łożyska - bardzo dużo użytkowników A4klub'u skarży się na GBA i też robią swap na coś z B7.

Macie ogromną wiedzę, więc podpytam. Czy stosujecie jakieś dodatki do skrzyń typu MOS2 LM lub Militec ? ? ?
Odpowiedz
#4
Porównywanie parametrów tych olejów to tylko rozważania teoretyczne, ponieważ tak naprawdę nie wie Pan jakie parametry oleju wymagane są dla Pana przekładni.
Oleje OEM posiadają te parametry mocno zbliżone do wymagań skrzyń, do których są dedykowane, ale czasem są zupełnie nietrafione.
Taki problem ma np. Opel z olejami do skrzyń biegów typu M32 (i nie tylko).

Przez kilkanaście lat VW wlewał do skrzyń biegów montowanych wzdłużnie, olej G052911 i skrzynie te śmigały bez zastrzeżeń.
Jak pisałem, nie wiem czym jest spowodowana zmiana oleju na G052532. VW jest dość poukładany w kwestii olejów, dlatego myślę, że ma to pomóc w eksploatacji skrzyń.

Przez wiele lat, jak naprawiamy skrzynie biegów, nie mieliśmy zastrzeżeń do oleju G052911. Ze względu na cenę tego oleju i trochę starawą formację, polecamy swoim Klientom olej FUCHS Sintofluid 75W80,
który bardzo dobrze się sprawdza jako zamiennik. Olej ma rekomendację dla G052911, a jak FUCHS daje rekomendację, to znaczy, że jest w 110% pewny, że olej będzie poprawnie pracował w konkretnych typach skrzyń.
Ponieważ FUCHS ściśle współpracuje z VAG i robi dla nich większość olejów (oleje na pierwsze zalanie), nie mógłby sobie pozwolić tylko na napis na butelce, bez przeprowadzenia sumiennych testów.

Kontynuując wątek parametrów, to kolejna kwestia związana jest z tym, że parametry, które Pan podał, dotyczą oleju wylanego z butelki. Po przegonieniu takiego oleju w skrzyni po 20 tyś. km, może już nie mieć tych parametrów.
Nie twierdzę, że je straci, ale o jakości oleju świadczy "trzymanie" parametrów przez cały okres pracy w skrzyni biegów.
Z parametrów, które Pan podał wynika że G052911 ma wskaźnik lepkości ok 193 (dziwnie wysoki, ale tak wynika z parametrów), a G052532 ok. 177, co wskazuje ze 911 może być bardziej stabilniejszy.
W zasadzie nie mamy do czego porównać tych liczb. Pytanie, o to który z tych olejów jest "lepszy", jest nie na miejscu, ponieważ wszystko zależy od tego,
jak w różnych warunkach pracy zachowa się układ synchronizacji w przekładni dla konkretnego oleju.
Do tego w skrzyni, która ma za sobą już 'trochę" km, synchronizatory mogą potrzebować innych parametrów lepkościowych niż skrzynia z fabryki.
To co piszę, to takie dywagacje, ale poparte doświadczeniem. Natomiast bez testów, na drodze z wykorzystaniem olejów, które mogłyby być brane pod uwagę przy zastosowaniu w Pana skrzyni,
nie będę nawet w stanie podpowiedzieć, który olej będzie sprawował się najlepiej. Mamy doświadczenie z G052911 i FUCHSem, dlatego mogę z czystym sumieniem zaproponować te oleje.
Nie mamy doświadczenia z olejami Castrol dlatego nie mogę się odnieść do olejów, które Pan podał.

Na koniec informacji o parametrach olejów taka informacja, która może się przydać. W rozważaniach o olejach do skrzyń, można zapędzić do rogu, korzystając z wiedzy,
która jest dość powszechna o olejach silnikowych. Skrzynia to inny organizm od silnika i wiedza o olejach silnikowych nie zawsze da się zastosować w skrzyni biegów,
bo tu i tu działają inne procesy i oleje silnikowe i przekładniowe mają inne zadania do wykonania.

Odnośnie dodatków do skrzyń, to jeśli skrzynia działa Panu poprawnie, proszę nie poprawiać fabryki. LM robi bardzo dobre dodatki, ale w sprawnej skrzyni nie polecam.
Zasadniczą kwestią jest to, jak dodatek zachowa się z konkretnym olejem. Może działać dobrze w 100 różnych olejach, a w 101. będzie powodował problemy.
Dobry i dobrze dobrany olej w skrzyni biegów, załatwia wszystkie jej potrzeby.

Dodatki z molibdenem i grafitem wyciszają skrzynię i poprawiają jej smarowalność, ale dodatek musi być idealnie dobrany do oleju i parametrów skrzyni.
Ważne jest też, aby taki dodatek z MOS2 połączył się z olejem i wymieszał z nim. W niektórych olejach potrafią się tworzyć ogniska dodatku, który niedokładnie się wymieszał z olejem,
albo czasem w ogóle jest niemieszalny i po dłuższym postoju opada na dno skrzyni Wink Jeśli już, to kupować coś z molibdenem i grafitem, to olej z takim dodatkiem i przed wlaniem sprawdzić czy olej jest czarny i czy cały dodatek leży na dnie.
LM wymyślił molibden z grafitem w olejach, a FUCHS dopracował do perfekcji mieszanie tego dodatku z olejem.
Niestety zakończono produkcję olejów przekładniowych w FUCHS z takim dodatkiem. Tak na marginesie to oleje te nie nadawały się do skrzyń nowej generacji.

Skrzynie GBA to stara konstrukcja dość awaryjna, podobnie jak i inne skrzynie typu 01E. najczęstsze problemy z tymi skrzyniami to ich głośna praca.
Dlatego też wiele osób montuje te nowsze skrzynie bo są praktycznie bezawaryjne.
Zawsze i wszędzie możesz wszystko!
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości